Google heeft het Canadese bedrijf North overgenomen dat slimme brillen maakt. Met de deal is naar verluidt 180 miljoen dollar gemoeid.
North is bekend van de Focals, een bril met een mini-beamer in een van de pootjes die informatie op het glas projecteert.
De North-werknemers gaan aan de slag bij Googles hardwaretak. Dat duidt erop dat de internetreus nog steeds grote ambities heeft op het gebied van augmented reality.
Google probeerde in 2012 al een augmentedrealitybril in de markt te zetten, maar Project Glass werd geen succes.
Google neemt het Canadese bedrijf North over, maakte de internetreus dinsdag bekend. North maakt onder meer slimme brillen die een virtuele laag over de werkelijkheid leggen.
Beide bedrijven hebben geen financiële details bekendgemaakt, maar volgens The Globe and Mail is er 180 miljoen dollar gemoeid met de deal.
North stopt met de huidige werkzaamheden. Het team sluit zich aan bij Google en werkt voortaan samen met de hardwarevisie van het internetbedrijf.
North maakte onder meer de slimme bril Focals die via een mini-beamer in een van de pootjes beelden op het glas projecteert. Denk aan het weer, afspraken, berichten en navigatie.
Via een ingebouwde microfoon kon spraakassistent Alexa vragen beantwoorden. De Focals hadden een prijskaartje van 600 dollar.
Business Insider probeerde de slimme bril van North een week uit:
North werkte de afgelopen tijd aan een nieuwe versie van de Focals. Daarbij werd de verkoop van het eerste model gestaakt om alle middelen in de ontwikkeling van de opvolger te stoppen.
De omzet van North droogde daardoor op. Ondanks het vinden van nieuwe financiering ging het Canadese bedrijf begin 2020 toch op zoek naar een mogelijke koper, melden ingewijden aan 9to5Google.
Nu Google de werknemers en technologie van North overneemt, stopt de ontwikkeling van Focals 2.0. Ook staakt het bedrijf in juli de ondersteuning voor de eerste versie van de slimme bril.
Revanche voor Google Glass
Wat het North-personeel precies gaat doen bij Google is niet duidelijk. Maar dat de werknemers de hardwaretak gaan versterken is in ieder geval een hint dat Google nog steeds serieuze ambities heeft op het gebied van augmented reality.
Al in 2012 toonde Google voor het eerst een bril die informatie projecteert voor je ogen. Project Glass werd geen succes, mede dankzij de hoge prijs. Het dunne frame met camera en schermpje kostte 1.500 dollar.
Wat ook meespeelde, is het uiterlijk van Google Glass. De futuristische bril blonk niet uit in schoonheid en kon op heftige reacties rekenen van mensen in het openbaar. Dragers van de bril werden aangeduid als 'glassholes', omdat ze ongemerkt de omgeving konden filmen. Bedrijven, sportscholen en restaurants verboden het apparaat daarom.
Wat dat betreft, heeft North met de Focals een streepje voor. Het montuur valt in het straatbeeld nauwelijks op. Vraag is of het grote publiek nu wel klaar is voor een bril die meer doet dan alleen je zicht verbeteren.